Om KBT-terapi

Konsten att jobba med det som fungerar för klienten

I stora drag...

003-find-my-friend

Vad är KBT?

Det viktigaste med KBT är att den är evidensbaserad. Det betyder att alla metoder är framtagna och prövade vetenskapligt, och att man därför har en god kunskap om att det fungerar, hur det fungerar och för vilka det fungerar.

017-shoulder-to-shoulder

Behöver du någon att prata med?

Behöver du prata med någon om din situation. Märker du att dina problem inte tycks gå över av sig själva. Känner du av nedstämdhet, ångest, oro eller har du andra svårigheter som du önskar hjälp med att bearbeta. Du kanske har relationsproblem eller har svårigheter med att du aldrig känner dig nöjd. Då kan du få stöd av mig.

048-puzzles

Hur går det till?

De första träffarna är s.k bedömningssamtal, där vi identifierar problemen som kan finnas. Detta för att vi tillsammans ska förstå vad vi behöver jobba med, för att nå dina mål.

001-friendship

Fokus på det som fungerar

Sanningar finns det gott om- men inom KBT gör man egentligen inte anspråk på att sitta inne med den. En metod kan fungera för en person, och en annan för en annan- och ingen metod fungerar för alla. Genom att analysera “orsak och verkan” hjälper man inom KBT till med att ta fram det egna, individuella sättet att möta svårigheter, det som fungerar för just dig.

044-win

Vad är då målet?

Målen varierar förstås mycket från person till person. Det kan handla om insikter eller nya sätt att agera och tänka.

KBT handlar mycket om hemuppgifter, detta för att du på bästa möjliga sätt ska utvecklas i ditt vardagliga liv, utanför terapirummet.

035-help

Hur arbetar jag?

Jag arbetar med Kognitiv beteendeterapi (KBT) som grund, och med anknytningsteori som tillägg. Jag använder även inslag av ACT (Acceptance Commitment Therapy), Compassionfokuserad terapi och mindfulness.

Viktiga inslag i mina behandlingar handlar också om Beteendeaktivering och Fysisk aktivitet.

Jag arbetar under fullständig sekretess, och jag har kontinuerlig handledning av legitimerad handledare.

012-friendly

Vad kostar det?

Priset för privatpersoner är 750:- inkl.moms, per session.

För företag, efter överenskommelse.

015-friendship-day

Hur lång tid tar det?

Vid de inledande bedömningssamtalen kommer vi överens om hur många gånger vi ska ses (vanligtvis 8-20 gånger).

Efter avslutad terapi rekommenderar jag ett uppföljningssamtal, 1-3 månader senare.

Det görs för att säkerställa att du inte faller tillbaka i “gamla beteenden” efter terapins avslut.

Rekommenderar

Hjärnstark - Anders Hansen

En bok om hur fysisk aktivitet stärker din hjärna.

Konsten att vara snäll - Stefan Einhorn

Vem vill inte vara god? Vem vill inte vara framgångsrik? Vi kan bli både och, om vi väljer att vara snälla. Som Stefan Einhorn skriver: ”Så enkelt – och så svårt – är det nog till slut – att snällhet är det största vi kan erbjuda vår omvärld, och oss själva.”

Att leva med tillvarons ovisshet

För dig som upplever mycket oro/ångest , kan jag varmt rekommendera denna bok/ljudbok. Här får du både kunskap och verktyg till att bättre hantera vardagen.

Hälsobalansen

En bok om hur din livsstil påverkar måendet.

Kontakta mig om du behöver hjälp med:

  • Minska din eller anhörigs skärmtid, beroendebeteende
  • Stresshantering
  • Relationsproblem
  • Övervinna rädslor
  • Ångest
  • Oro
  • Depression/Nedstämdhet
  • Panikångest
  • Tvångssyndrom (OCD)
  • Fobier
  • Coaching
  • Att komma igång
  • Sömnen

Rekommenderar också:

• “Allt du velat veta”, en allmänbildande pod med Fritte Fritzson.

• Skärmhjärnan : hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda av Anders Hansen